Ručení příjemce za zdanitelné plnění dle § 109 ZDPH

Ručení za nezaplacenou daň bylo do zákona o DPH včleněno s účinností od 1. 4. 2011 jako nástroj proti daňovým únikům. Možnost zavedení tohoto opatření vyplývá pro členské státy EU ze směrnice o DPH, která umožňuje jednotlivým státům stanovit, že za odvod DPH ručí společně a nerozdílně i jiná osoba než dodavatel zdanitelného plnění.

§ 109 odst. 1
Plátce, který přijme zdanitelné plnění (odběratel) s místem plnění v tuzemsku ručí za nezaplacenou daň, pokud v okamžiku jeho uskutečnění věděl nebo vědět měl a mohl, že:
a) daň nebude úmyslně dodavatelem odvedena,
b) plátce, který uskutečňuje zdanitelné plnění se úmyslně dostal do postavení, kdy daň nemůže zaplatit,
c) dojde ke zkrácení daně nebo vylákání daňové výhody.
Ručení se týká pouze tuzemských plátců a tuzemských zdanitelných plnění.
Ručitelský vztah vzniká až v případě, že daň nebude dodavatelem zaplacena ani po jejím vymáhání ze strany správce daně.  Podle názoru GFŘ se nebude brát v úvahu pouze úmyslné nezaplacení, ale také zavinění nedbalostí, nevědomé. Důkazní břemeno nese v tomto případě daňový subjekt, tzn. že pokud správce daně vyzve plátce k ručení a tvrdí, že podmínky pro ručení byly splněny, plátce musí prokazovat, že podmínka „věděl a vědět měl a mohl“ nebyla naplněna.

§ 109 odst. 2 písm. a) a b)
Příjemce zdanitelného plnění ručí také za nezaplacenou daň, pokud je úplata za toto plnění:
a) bez ekonomického opodstatnění odchylná od ceny obvyklé (cena obvyklá je cena, která by byla dosažena při prodeji stejného či obdobného majetku, při poskytování stejné či obdobné služby v obvyklém obchodním styku; správce daně při stanovení ceny obvyklé bude postupovat podle § 2 odst. 1 zákona č. 151/1997 Sb. o oceňování majetku)
b) poskytnuta zcela nebo zčásti bezhotovostním převodem na účet vedený mimo tuzemsko (podle právního názoru MF se nejedná o běžnou situaci, pokud tuzemský plátce poskytne jinému tuzemskému plátci úplatu mimo tuzemsko, a proto je tento požadavek ručení legitimní z hlediska boje proti daňovým únikům)

Novinky v ručení od 1. 1. 2013
§ 109 odst. 2 písm. c)
Dle § 96 je zaveden od 1. 1. 2013 nový povinný registrační údaj pro plátce DPH – čísla všech účtů, které používá plátce pro svou ekonomickou činnost. Tato čísla účtů jsou zveřejněna v registru plátců.
Příjemce zdanitelného plnění bude také ručit za nezaplacenou daň, pokud bude úplata za plnění poskytnuta na účet, který není zveřejněn v registru plátců.
Tento způsob ručení  měl platit od 1. 4. 2013, avšak účinnost byla odložena až na 1. 10. 2013.

§ 109 odst. 3
Příjemce zdanitelného plnění ručí také za nezaplacenou daň, pokud je v okamžiku uskutečnění tohoto plnění o dodavateli zveřejněna skutečnost, že je tzv. nespolehlivým plátcem. Nespolehlivý plátce je definován v § 106a.
Poruší-li plátce závažným způsobem své povinnosti vztahující se ke správě DPH, správce daně rozhodne, že tento plátce je nespolehlivým plátcem. Tato skutečnost je potom zapsána v registru plátců. Za závazné porušení povinností vztahující se ke správě DPH je dle GFŘ:
– zapojení plátce do podezřelých obchodů
– doměření či vyměření DPH podle pomůcek v minimální výši 500 000 Kč
– nedoplatek na DPH v částce vyšší než 10 000 000 Kč bez příslušenství

V případě, že příjemce zdanitelného plnění chce předejít ručitelskému závazku a nechce se dostat do pozice ručitele, může využít  následující § 109a – zvláštní způsob zajištění daně.

Publikováno 29.7.2013 / Téma: Daň z přidané hodnoty / 2 komentářů »

2 thoughts on “Ručení příjemce za zdanitelné plnění dle § 109 ZDPH

Dobrý den, ověření plátce se provádí v registru plátců, který najdete na stránkách ministerstva financí (viz – stránka ODKAZY – odkaz pro ověření DIČ plátce DPH). Nemyslím si, že je to zbytečná administrativa přesunutá ze státu na podnikatele. Každý podnikatel by měl mít přece zájem vědět co nejvíce o svém obchodním partnerovi a být za své obchody zodpovědný sám. Jde mu také o následnou platbu od obchodního partnera – stát přece za mě nemůže kontrolovat s kým uzavřu obchod. A také jak píšete, nejde vůbec o nic složitého – pouhým kliknutím na odkaz zjistíte, zda je podnikatel plátce či nikoliv, zda je spolehlivý či nespolehlivý, apod., nemluvě o tom, že dnešní softwary nabízí ověřování DIČ automaticky po zadání podnikatele do systému.
      Hezký den přeji, Königová